تعمیر و نگهداری هواساز ،معرفی اجزای تشکیل دهنده آن کلینیک انرژی ساختمان-بتا تهویه

تعمیر و نگهداری هواساز ،معرفی اجزای تشکیل دهنده آن کلینیک انرژی ساختمان-بتا تهویه

هنگامی که این قطعات خراب می‌شوند، معمولاً رله، خازن کارکرده، چرخ دمنده یا خود موتور دمنده خراب است. ساختمان های مسکونی و تجاری کوچک معمولاً دارای کوره های هوای گرم هستند یک فن، هوا را از روی یک مبدل حرارتی که توسط احتراق گاز طبیعی، گازوییل یا LPG در مشعل گرم می شود عبور می دهد و هوای گرم به داخل فضاهای مورد نظر ارسال می شود. در بیشتر سیستم ها، کانالی برای تخلیه هوا (Exhaust Air “EA”) در نظر گرفته می شود.

  • مشخصات الکتروموتور و فن با توجه به ظرفیت هوادهی دستگاه، مشخصات کانال هوادهی نظیر ابعاد کانال، طول مسیر کانال و زانویی­ های مسیر و میزان افت فشار بدست آمده، انتخاب می­شوند.
  • نحوه کار کول آب گرم به این صورت است که آب گرم در داخل کویل مدام در حال گردش است بدین ترتیب هوایی که وارد هواساز می شود با سطح کویل برخورد کرده و دمای آن افزایش پیدا می کند.آب گرمی که در کویل گردش می یابد توسط بویلر یا دیگ جدنی تامین می شود.
  • چرا که برخلاف سیستم های پیشرفته VAV این هوا با مقدار هوای کل محیط ترکیب نمی شود.
  • به این هواسازها هواساز آپارتمانی نیز می گویند که عدم امکان کانال کشی یا فقدان فضای نصب بر روی پشت بام ها این هواساز را از هواساز معمولی متمایز کرده است.

فرآیند رطوبت‌زنی در هواساز‌ها معمولاً با اضافه کردن بخار یا اسپری کردن آب، انجام می‌گیرد. فیلترهای هواساز با هدف به دام انداختن و جذب تمام آلودگی ­ها،ذرات معلق در هوا، گرد و غبار و جلوگیری از ورود آن­ ها به هواساز و هوای ساختمان قرار گرفته ­اند. اگر این فیلترها وجود نداشته باشند، گرد و غبار وارد شبکه داکت ­ها و تجهیزات مکانیکی شده و در دراز مدت به آن ­ها آسیب می ­زند. همچنین در نهایت وارد ساختمان می ­گردد و علاوه بر آلوده کردن محیط داخل ساختمان از طریق تنفس به ساکنین منتقل می ­شود، بنابراین تا حد امکان باید از این اتفاق جلوگیری به عمل آید. در ساختار هواساز عمدتاً تعدادی فیلتر پنل­ گونه یا پیش فیلتر (Pre-filters) برای به دام انداختن ذرات بزرگ­تر معلق گرد و غبار وجود دارد.

فیلتر (Filter)

زمانبدی ریست با استفاده از OSA فعال باشد در حالی که سرمایش برای حفظ دمپر دستگاه پایانه در یک وضعیت معین فعال شده است. معمولا در محیط هایی که نمی توان از فن سانتریفیوژی استفاده کرد استفاده می شوند. هواساز با طریقه جریان یافتن هوا در کویل های تعدیل کننده توصیف می شود. پس از چند دهه به این نتیجه رسیدند که این عامل خنک کننده‌ می‌تواند حتی قابلیت تولید یخ را هم داشته باشد.

انواع هواساز بر اساس ظرفیت و ابعاد

همانطور که اشاره شد دستگاه هواساز، از کنار هم قرار گرفتن اجزای مختلفی از قبیل کویل آبگرم و سرد، فن دمنده، تعدادی فیلتر تصفیه، رطوبت زن، کانال ها و دریچه های توزیع هوا، و محفظه ای که این اجزا را دربر گرفته است. نحوه عملکرد هواساز به این شکل است که قابلیت عملکرد سرمایشی و گرمایشی را دارد. به همین جهت در فصل تابستان و برای تامین هوای خنک از طریق لوله به دستگاه چیلر نصب می گردد. و در روزهایی سرد برای تامین حرارت و هوای گرم به موتورخانه و یا پکیج های گرمایشی متصل می گردد. کویل های سرمایشی و گرمایشی برای تامین دما و رطوبت هوا در هواساز تعبیه می گردد.

هواساز هایژنیک یا بیمارستانی (Hygienic)

این عمل طول بدنه را کوتاه می کند اما سبب افت فشار شدید سیستم و افزایش مصرف انرژی خواهد شد. سیستم های دو کانال از یک فن برای انتقال هوا در کویل های خنک کننده و گرم کننده ی هواساز استفاده و هوا را در کانال های مجزای گرم و سرد توزیع می کنند. جریان های هوا با توجه به نیاز های محیط می توانند در یک جعبه ی میکس کننده در پایانه ترکیب شوند و یا صرفا سرمایش محیط را فراهم کنند. یکی از نکاتی که در خصوص موضوع سیستم تهویه مطبوع و دستگاه تهویه مطبوع مرکزی و انواع آن باید در مورد آن بیشتر صحبت کرد ارائه یک تعریف کامل از هر یک از این دستگاه‌ها است. از اتاق هوا ساز در کلین روم برای تولید حجم هوای تهویه شده در سالن های بزرگ برای افزایش عمر استفاده می شوند.

دستگاه ایرواشر چیست و توان خنک کاری آن چقدر است؟ و مزایای آن-بتا تهویه

جنس بدنه‌ دستگاه از ورق گالوانیزه‌ی گرم با ضخامت استاندارد است. بدنه‌ی ایرواشر به صورت دو جداره بوده که در بعضی از مدل‌ها امکان مونتاژ و دمونتاژ سریع و آسان را دارا می باشد. عایق حرارتی و برودتی مورد استفاده در بدنه‌ی دستگاه از جنس‌های مختلف مانند عایق پلی اورتان تزریقی، عایق‌های پشم و شیشه، عایق‌های الاستومری و….

هواساز صنعتی صرفا هوای گرفته شده را پس از گرم و سرد شدن به فضا منتقل می نماید. مجموعه اصفهان هواساز، دارای خط تولیدهواساز ایرواشردر ابعاد و مدل های مختلف است که این خط تولید شامل تیم متخصص طراحی و مهندسی در امر ساخت این دستگاه می باشد. گفتنی است کههواساز ایرواشرهادر چند نوع تولید می شوند کههواساز ایرواشر اکونوپکیکی از بهترین نوع این محصول است. لذا استفاده از ایرواشر به عنوان راه حل مطمئن جهت تامین هوای مطبوع شمرده می شود. هر چه ساختمان و فضا بزرگتر باشد، تفاوت بین دستگاه هواساز ایرواشر و سیستم های فشرده سازی بخار در سرمایه گذاری اولیه و هزینه های انرژی، بیشتر می شود.

  • ایرواشر های خانگی اهمیت بسیار بالایی در جهت رفع مشکلاتی که در گذشته بابت تهویه هوا یا تامین هوای گرم و سرد وجود داشته، دارند.
  • ایرواشر می تواند رطوبت هوا را تأمین کنند و آلودگی ها را توسط فیلترها حذف نمایند.
  • دستگاه های ایرواشر و هواساز در بسیاری از جهات مانند یکدیگر عمل می‌کنند یعنی به عبارت ساده‌تر شیوه سرمایش و گرمایش در هواساز و دستگاه ایرواشر با یک هدف انجام می شود.
  • با توجه به نوع کارکرد آن چنانچه در حالت گرمایش باشد، هوا از کویل گرم عبور می نماید و اگر در حالت سرمایش باشد، هوا از میان آب سرد اسپری شده عبور می کند.
  • از آنجا ه دستگاه های ایرواشر در سرمایش عملکرد بسیار بهتری دارند بیشتر برای سرمایش استفاده می شوند ، و در گرمایش چون این دستگاه ها به دستگاههای مکمل دیگری نظیر پکیج و بویلر نیاز دارند مانند هواساز یا روف تاپ پکیج می باشند.

در ساخت ایرواشر ایمن تهویه الوند، صفحه گالوانیزه با قطر دایره‌ای 13.5 و 5 پوشش مستطیلی به کار رفته است که روکش دمنده برای حفظ فشار استاتیکی بالاتر از پنکه معمولی قرار می گیرد. آب مخزن می‌تواند آب معمولی یا آب سرد باشد که معمولا از آب معمولی استفاده می‌شود. مخزن آب در پایین ایرواشر واقع شده‌ است که از جنس ورق گالوانیزه همراه با رنگ پودری الکترواستاتیک کوره‌ای با ضخامت متناسب با نوع دستگاه تشکیل شده است. بسیاری از انواع فیلترها در ایرواشر خاص، مثل پدهای سلولز، فیلتر نایلون و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پنل هوشمند کنترل محیطی ایرواشر

در این حالت نیز مانند سرمایش ، فن ، هوا را به داخل ایرواشر می کشد. هوا از فیلتر عبور می کند ، ولی به جای رفتن به محفظه خنک کننده ، از میان کویل (لوله های نازک پیچیده در هم ) آب گرم عبور داده می شود. ایرواشر یک دستگاه تهویه مطبوع بر پایه سایکومتری است که از روش تبخیری برای سرمایش استفاده می کند.

ایر واشرهای آپارتمانی با کمک فرآیند تبخیر مستقیم آب و انتقال آن به جریان هوا کار می کند که این کار باعث کاهش دمای هوا و البته افزایش رطوبت می شود. در حقیقت هوای خنک تولید شده مانند حالت گرمایشی، تصفیه شده و با آب تبخیر شده، ترکیب شده و موجب افزایش رطوبت در محیط می شود. نکته مهم این است که در حالت سرمایش، امکان تنظیم رطوبت هوا وجود ندارد. به این خاطر استفاده از ایرواشر به منظور سرمایش مناطق مرطوب مناسب نمی باشد. تهویه مطبوع ماخ ، طراح و تولید کننده انواع سیستم های تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی از جمله انواع ایرواشر ، چیلر ، پکیج یونیت ، دستگاه زنت و … است. ما محصولات خود را مطابق با استانداردهای روز صنعت تهویه و تبرید ، طراحی و تولید کرده و به طور مستقیم از کارخانه و با قیمت مناسب به فروش می رسانیم.

کاربرد هواساز

فن‌های فوروارد نوعی از فن‌های سانتریفیوژ می‌باشند که به وسیله‌ی نیروی گریز از مرکز، هوا را جابه‌جا می‌کنند. در فن‌های فوروارد، تیغه‌های آن‌ها با انحنای رو به جلو نصب شده اند و می‌توانند میزان هوای زیادی را با فشار بالا جا‌به‌جا کنند. شامل انواع مختلفی از جمله؛ سانتریفیوژ (فوروارد و بک‌وارد) پلاگ فن می‌باشند که جهت انتساب صحیح آن‌ها، باید میزان ظرفیت هوادهی و همچنین افت فشار دستگاه محاسبه شود. انتخاب ایرواشر را می‌توان بر اساس تعداد تعویض هوا برای سیستم‌های تبخیری که ۲۰ بار در ساعت در نظر گرفته می‌شود انجام داد.

نیپل چیست و چه کاربردی دارد؟

مجهز به بدنه اصلی با جنس استیل و یا فولاد گالوانیزه که دارای پوشش رنگ الکترواستاتیک می باشد. ممنون بابت مقاله کامل جامع و مفیدی که در اختیار گزاشتید مطالب بسیار کاربردی بود. بنابراین ضریب 1.08 به 0.96 اصلاح می شود.یعنی مقدار حجم هوا برای شهر مشهد به قرار زیر اصلاح می گردد.

رطوبت زدایی در ایرواشرها فقط زمانی امکان پذیر است که آب اسپری شده، دمای پایین تری نسبت به هوای ورودی داشته باشد. هر چه آب اسپری شده سردتر باشد، رطوبت زدایی بهتر انجام و هوا خنک تر می شود. از این دستگاه می توان به عنوان یک وسیله‌ گرمایشی یا سرمایشی در محیط استفاده نمود. در حالت سرمایش مانند کولرهای آبی عمل کرده، اما کارایی و عملکرد بهتری را دارا می باشند. سیستم پکیج یا موتورخانه، آب را گرم می کند و آن را به کویل می فرستد و کویل را گرم می کند. ایرواشر به دلیل استفاده از آب پودر شده به رطوبت زنی هوا می پردازد و هوای مرطوب وارد محیط می گردد.

مجموع این مواد اسید رقیق و ملایمی را تشکیل می‌دهند که به آسانی به سطوح حفاظت نشده حمله کرده و باعث خوردگی می‌شوند و از مشخصه‌های آن افت فشار در نازل می‌باشد. برای اصلاح این وضعیت یک پوشش بازدارنده خوردگی روی سطح فلز ایجاد می‌کنند که در این حالت PH آب را تا حدود 9 افزایش می‌دهد. این مقدار PH اسیدهای سطح را خنثی کرده و رشد باکتری در سیستم ایرواشر را به تعویق می‌اندازد. اصولا سرمایش ایرواشر وزنت دارای کیفیت سرمایش کولر گازی، داکت اسپلیت یا چیلر نیست. به ویژه در ساعات خیلی گرم روز یا در روزهای خیلی گرم در شهرهای گرمسیری (مانند قم) راندمان سرمایش دستگاه کاهش می‌یابد. اگر می‌خواهید از سیستم ایرواشر صنعتی یا آپارتمانی برای خنک کردن و گرمایش هوای محیط منزل، دفتر کار، کارگاه و…

در بدنه‌ی دستگاه جهت جلوگیری از انتقال حرارت از راه نفوذ هوا از خمیر‌های آب بندی و هوا بندی، با شرایط و ماندگاری بالا با چسبندگی خوب به ورق‌های گالوانیزه و… استفاده می‌شود. استراکچر و فریم بدنه‌ی دستگاه از پروفیل‌های آلومینیومی یا مقاطع بسته از ورق گالوانیزه می‌باشد که در طرح استفاده از پروفیل‌های آلومینیوم قابلیت مونتاژ و دمونتاژ آسان را دارند. اما در طرح‌های ساده همانطور که توضیح داده شد، از مقاطع بسته‌ی فولادی که با بدنه‌ی گالوانیزه می‌باشد، ساخته می‌گردد. استراکچر نیز دارای پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک بوده و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و شرایط جوی گوناگون دارد.

مبدل حرارتی پوسته و لوله گروه صنعتی هفت-بتا تهویه

با بستن جزئی شیر کنترل، فشار بخار و اختلاف دما کاهش می یابد. برعکس، اگر شیر کنترل به گونه ای باز شود که جرم بخار جریان یابد و از این رو فشار در مبدل حرارتی افزایش یابد، اختلاف میانگین دما بین دو سیال افزایش می یابد. تغییر فشار بخار همچنین مقدار انرژی گرمایی موجود در بخار چگالش را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا در اثر افزایش فشار، آنتالپی تبخیر کاهش می یابد. (قطر پوسته، بافل‌ها و فاصله بافل‌ها در طراحی مبدل حرارتی پوسته لوله). البته که در برخی از مبدلهای حرارتی (مانند نوع مبدل گرمایی پوسته و لوله)، امکان حضور بیشتر از دو سیال نیز وجود دارد. مبدل حرارتی صفحه‌ای واشردار از تعداد مشخصی ورقه‌های نازک موجدار تشکیل یافته است.

تفاوت اساسی این تجهیزات به «نوع منبع گرمایشی» (عامل گرم شدن سیال موجود در دستگاه) و «مکانیسم انتقال حرارت» آنها بر میگردد. زیرا همانطور که عنوان شد، سیال گرم به عنوان منبع گرمایشی مبدلهای گرم بکار می‌رود و با انتقال دادن گرمای خود به سیال دیگر، موجب گرم شدن آن سایل میگردد. این در حالیست «سوخت گاز یا مایع» به عنوان منبع گرمایشی کوره‌ها مورد استفاده قرار میگیرد.

مبدل حرارتی یا Heat Exchanger دستگاهی است که حرارت را به صورت بهینه از یک محیط به محیط دیگر انتقال می‌دهد. سیالات موجود در این دستگاه ممکن است به صورت مستقیم با هم در تماس باشند یا به وسیله‌ی دیواره‌ای از هم جدا باشند. سطح انتقال گرما برای این مبدل ها ، در محدوده 0.5 تا 500 می باشد. حداکثر فشار کارکرد( تا 15 bar) و دمای کارکرد ( تا 500درجه سانتیگراد ) در این مبدل ها محدود هستند. این مبدل ها قابلیت اتصال به انواع دیگ های آب گرم و بخار، پمپ های حرارتی و سیستم های پانل خورشیدی را دارا می باشند.

  • این صفحات عمدتا از استیل یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند،اما در برخی کاربرد های خاص مانند صنایع دریایی، به دلیل رسوبات و خورندگی بالای آب دریاها،از آلیاژهای متفاوتی مانند تیتانیوم استفاده می شود.
  • در اثر اختلاف دمای بین دو سیال و از طریق دیواره لوله ها، گرما از سیال گرم به سیال سرد منتقل می شود.
  • علاوه بر این مبدل‌های حرارتی برای جذب و انتقال بخار و دود خروجی فرایندهای صنعتی، به کار می‌روند.
  • این ویژگی باعث می شود، نظافت، تعمیر و نگهداری مبدل به راحتی امکان پذیر شود.
  • بسته به نوع مبدل مورد استفاده، فرایند انتقال حرارت می تواند از گاز به گاز، مایع به گاز یا مایع به مایع باشد.
  • برآورد اولیه ضریب کلی انتقال حرارت را بر اساس سیالات کاری انجام دهید.

در این مقاله به معرفی انواع دستگاه مبدل حرارتی بر اساس ساختمان مکانیکی و ساختار می‌پردازیم. آرایش های مختلف جریان در سمت پوسته و لوله ، بسته به ظرفیت گرمایی ، افت فشار ، سطح فشار ، تشکیل رسوب ، شیوه های ساخت و هزینه بری ، کنترل خوردگی و مسائل تمیز کاری ، استفاده می شوند. بافل ها برای افزایش ضریب انتقال حرارت در سمت پوسته و برای نگه داشتن لوله ها استفاده میگردند. مبدل های پوسته و لوله ، بر حسب نیاز ، برای هر ظرفیت و شرایط کارکرد ، طراحی می شوند. این مشخصه مبدل های پوسته و لوله ، متفاوت با بسیاری از انواع دیگر مبدل ها می باشد.

مزایا مبدل حرارتی پوسته لوله

در مقابل این افزایش انتقال حرارت، افت فشار نیز افزایش پیدا می کند. افزایش ضریب انتقال حرارت منجر به کاهش قابل توجه اندازه مبدل حرارتی نسبت به مبدل های پوسته و لوله سنتی می گردد. همچنین، افزایش نیروی برشی روی صفحات نیز سبب می گردد که نرخ تشکیل رسوبات کاهش پیدا نماید. مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای نسل جدیدی از مبدل‌های حرارتی هستند که در آن سیال گرم و سرد در میان صفحات شیاردار حرکت می‌کنند. در این حالت سطح نسبتا زیادی برای انتقال حرارت به وجود می‌آید و به همین علت راندمان مبدل‌های صفحه‌ای نسبت به مبدل‌های پوسته و لوله بیشتر است. کاربردهای عمومی مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای اصولاً در شرایط فازی مایع – مایع و جریان‌های توربولانس است.

صفحه ها طوری چیده شده اند که دو سیال به حالت یک در میان، بین صفحات در حرکتند. مبدل صفحه ای در جریان سیال، با فشار کمتر از 25 bar و دمای پایین تر از 250 درجه قرار دارد. با توجه به اینکه کانال های جریان بسیار کوچک هستند جریان های قوی توربولانس و گردابه ای باعث بزرگ شدن ضریب های انتقال حرارت و در نهایت افت فشارها می گردد. و همچنین بزرگ بودن تنش برشی موضعی سبب کاهش ایجاد رسوب می شود.

که ΔT اختلاف دمای سیال سرد و سیال گرم در ورودی مبدل و خروجی مبدل است. هنگامی که اندازه مبدل ثابت شد و دمای طراحی مشخص شد، پیش بینی دمای کار با استفاده از آنچه می توان به عنوان ثابت دمای طراحی مبدل حرارتی نامید، آسان تر است. دبی جریان و همچنین وضعیت تغییر یا عدم تغییر فاز سیالات آنالیز شود. بر اساس این ویژگیها میتوان به انتخاب یک مبدل گرمایی مناسب اقدام کرد. فشار سیالات گازی یا مایع ورودی و خروجی به دستگاه مبدل مشخص شود.

طراحی مبدل حرارتی :

در نتیجه می‌توان آن‌ها را بر اساس این ویژگی‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف قرار داد. بدنه و کویل مبدل حرارتی پوسته و لوله ایمکس از جنس استنلس استیل 316 بوده و با توان های حرارتی از 40kw تا 120kw تولید می شوند. برآورد دقیق‌تری از ضریب کلی انتقال حرارت U بر اساس پیکربندی مقدماتی که انتخاب نموده اید، انجام دهید. برآورد اولیه ضریب کلی انتقال حرارت را بر اساس سیالات کاری انجام دهید. اختلاف دمای ورود به سیستم، را از دمای ورودی و خروجی این دو محاسبه کنید.

مناسب برای انتقال حرارت دو سیال با دمای اَپروچ (نزدیکی) کمتر از 5 درجه سلسیوس. اضافه کردن ظرفیت مبدل حرارتی از طریق اضافه کردن تعداد صفحات (قابلیت کم و زیاد کردن صفحات جهت تغییر دبی یا ظرفیت حرارتی). در این مبدل‌ها از واشرهای پلیمری برای آببندی صفحات استفاده می‌شود. مجموعه این صفحات به وسیله پیچ و مهره میان دو قاب فولادی محکم شده‌اند و به همین دلیل به این نوع مبدل، مبدل صفحه‌ای قابدار نیز می‌گویند.

حد بالا اطمینان می دهد که هر جفت بافل از هر لوله پشتیبانی می کند. همبستگی افت فشار طرف پوسته بر اساس 25٪ برش است که برای مایع در سمت پوسته استاندارد است. پس باید متوجه باشید که طراحی مبدلهای گرمایی، یک فرآیند تکراری (همراه با آزمایش و خطا) است. که T1 و T2 به ترتیب دمای سیال در لوله ورودی و خروجی و t1 و t2 به ترتیب دمای سیال در داخل و خارج پوسته میباشد. هر یک از مدلهای اصلی و فرعی مبدلهای حرارتی، دارای حساسیت‌های مربوط به سایت خود می‌باشد. حمل و نقل و قراردهی دستگاه‌های مبدل با ظرفیت بالا، حتماَ باید توسط ماشین آلات سنگین و قلابهای مخصوص صورا بگیرد.

فن کویل با چی کار میکنه ؟ بررسی ساختار و اجزای اصلی فن کویل-بتا تهویه

در دستگاه سقفی کانالی (به مانند داکت اسپلیت و یونیت های داخلی کانالی در سیستم VRF)، به واسطه امکان استفاده از هوای تازه، شرایط برای تهویه و ایجاد فشار مثبت در داخل ساختمان فراهم خواهد بود. آب سرد در کویل ها از طریق چیلر فن کویل و آب گرم از طریق مبدل حرارتیتولید می شود. امروزه در اغلب ساختمان ها برای سیستم سرمایش و گرمایش از انواع فن کویل استفاده می شود. انواع فن کویل ها از نظر ظرفیت هوادهی از 200 تا 2200 فوت مکعب بر دقیقه تولید می شود.

  • بر روی ترموستات کلیدهایی برای تعیین سرعت، تعیین فصل، راه اندازی و تنظیم دمای کاری فن کویل قرار دارد.
  • در زمستان نیز چرخه به همین صورت تکرار شده با این تفاوت که آب گرم از موتورخانه تامین شده و دیگر نیازی به چیلر نیست و به جای آب سرد در گردش ، آب گرم در فن‌کوئل ها گردش پیدا کرده و محیط را گرم می کند.
  • این محصول در اندازه‌های مختلفی بنابر فضای شما تولید شده است و با مشاوره کارشناسان می‌توانید ابعاد مورد نیاز فن کویل را خریداری کنید.
  • تر موستات به فن یا به شیر کنترل فرمان می دهد که با تغییر دور فن یا تغییر میزان دبی آب ورودی به کویل ها می توان به دمای مطلوب در هر فضا دست یافت.

علاوه بر این، نگهداری و مراقبت از کویل ها ممکن است کمی سخت و زمان بر به نظر برسد. با وجود معایب و مزایای که گفته شد قبل از خرید فن کویل به این نکته توجه کنید که شما یک وسیله کاربردی برای هر فصل را خریداری می کنید که شاید نکات منفی داشته باشد اما راندمان بالایی دارد. برای اطلاع کامل از مزیت ها و معایب فن کویل ها، توصیه می کنیم که مقاله مزایا و معایب فن کویل را مطالعه کنید. از مزایای این نوع فن کویل سادگی نصب و انتخاب محل دریچه هوادهی برای مصرف کنندگان است. در بیشتر پروژه های ساختمانی، این فن کویل در بالای درِ ورودی هر فضا و زیر سقف کاذب نصب می گردد. در ساختمان­ هایی با متراژ بالا، بکارگیری فن کویل های متعدد بهمراه یک یا دو دستگاه چیلر مرکزی، محدودیتی را ایجاد نخواهد کرد.

فن کویل کاستی چهار طرفه تهویه سری اوشان مدل CF-300

برای محاسبه دقیق ظرفیت هوادهی مورد نیاز و انتخاب فن کویل مناسب هم اطلاعات بسیار زیادی از جمله تعداد در و پنجره در یک محیط، تعداد افرادی که در یک فضا هستند، نوعی فعالیتی که انجام می شود باید در نظر گرفته شود. فن کویل های سقفی توکار به دلیل قیمت پایینی که دارند بسیار پرطرفدار هستند. آنها ظاهر زیبایی ندارند به همین دلیل باید در سقف پنهان شوند و چندان جلب توجه نمی کنند. به دلیل امکان کانال کشی هوای خروجی و توزیع بهینه هوا در این مدل ، می توان در هزینه ها صرفه جویی نمود.

فن کویل سقفی توکار تهویه آریا CFM-300

در این حالت میزان بار سرمایی وگرمایی توسط ترموستات بکار رفته در فن کویل و با خاموش و روشن شدن فن تنظیم می‌گردد. در حالت دوم علاوه بر تأمین حرارت و برودت مورد نیاز، وظیفه تأمین هوای تازه را نیز بعهده دارد. بدین صورت که فن دستگاه، هوای تازه را از طریق دریچه تعبیه شده در پشت فن کویل گرفته و در محل پخش می‌کند. از محاسن این روش می‌توان به کاهش هزینه‌های مربوط به سیستم هوارسان مرکزی و متعلقات مربوطه اشاره نمود و عدم فیلتراسیون هوای تازه از معایب این روش می‌باشد. یکی از مدل‌های پرکاربرد که در اکثر ساختمان‌های اداری یا تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد نوع سقفی آن می‌باشد. فن کویل‌های سقفی در دو مدل کابین دار و بدون کابین طراحی و ساخته می‌شوند.

از مواردی هستند که می­توانند توسط همین آب جمع شده در فن کویل اتفاق بیفتند. در نتیجه این آب باید از فن کویل خارج شود و برای خارج کردن آن از روش تخلیه ثقلی و لوله درین استفاده می­شود و نیاز به نظارت و دقت بالایی در اندازه گیری شیب دارد. همچنین می­توان برای جمع کردن این آب از سینی درین کمک گرفت و آن را در فن کویل نصب کرد. به این شکل که آب درون سینی درین جمع شده و بعد به وسیله یک جریان خارج می­شود.

با توجه به محل نصب هر دستگاه، موقعیت لوله کشی چپ یا راست بودن دستگاه مشخص می شود. چنین کاری باعث می­شود هوای استفاده شده دوباره و دوباره مورد مصرف قرار بگیرد و وارد نشدن هوای تازه از جایی خارج از محیط یا ساختمان، به معنی نداشتن اکسیژن کافی است. این در حالی است که در شرایط استاندارد، بهترین وسیله تهویه مطبوع وسیله‌ای است که جریان هوا در آن با ورود هوای تازه صورت بگیرد.

۳ . انواع فن کویل از نظر دو لوله ای یا چهار لوله ای

فن کویل ها به دلیل سادگی و انعطاف پذیری در نصب و راه اندازی اقصادی تر و کاربردی ترند. ترموستات که وظیفه تنظیم دمای مناسب بر دوش آن است که در انواع مختلفی بسته به نیاز در دستگاه وجود دارد. شما کاربر گرامی می توانید با مطالعه مقاله ” نحوه محاسبه مصرف برق فن کویل ” در خصوص نحوه محاسبه برق فن کوئل و فاکتورهای موثر در محاسبه آن اطلاعات جامع و کاملی کسب نمایید. غالبا، موتور به کار رفته در ساختار فن کویل متناسب با نوع و مدل آن انتخاب می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تخصصی تر درخصوص الکتروموور فن کویل به مطالعه مقاله ” آشنایی با الکتروموتور فن کویل “‌ بپردازید.

بنابراین افرادی که می خواهند فضای کمتری را به فن کویل اختصاص دهند و از طرف دیگر مایل نیستند که زیبایی محیط شان تحت تاثیر قرار گیرد، در مجموع فن کویل کاستی را انتخاب می کنند. در حال حاضر، عمدتا مراکز خرید لوکس و ادارات از فن کوئل نوع کاستی استفاده می کنند. در هنگام انتخاب این دستگاه باید به نکاتی از جمله قابلیت نصب بر روی سقف های نازک و پمپاژ مناسب آب درین به خارج توجه نمود. فن کویل سقفی زمینی به صورت افقی در سقف و عمودی در زمین قرار می گیرند و در دو مدل روکار و توکار موجود است، معمولا در زیر سقف کاذب نصب می شود و فقط فیلترهای آن قابل مشاهده است. این فن کویل ها به راحتی قابل نصب بر روی زمین هستند و در ساختمان های جدید جای رادیاتورها را گرفته و با شکل ظاهری مدرن، نمای ویژه ای که ساختمان می دهد. همانطور که در بخش قبل و در توضیح مبدل حرارتی نیز گفته شد، می بایست مبنای براورد ظرفیت فن کویل، ظرفیت سرمایشی / گرمایشی آن باشد نه ظرفیت هوادهی.

برج خنک کننده چیست ؟ طرز کار ، انواع ، مزایا ، معایب و قیمت-بتا تهویه

همان‌طور که مشخص است، قطره گیرها از پخش‌شدن ذرات آب و خروج آن‌ها به محیط بیرون از برج جلوگیری می‌کنند. سلام حامد عزیز خیر برای مطلع شدن از قیمت ها با تلفن های شرکت در تماس باشید. استفاده از این سیستم برای دفع گرمای ایجاد شده در فصول سرد بسیار ایده‌آل است. نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید. مطالبتون عالی بود.لطفا اگر مقاله فارسی یا پاورپوینت در مورد برج خنک کن دارید برام بفرستید.

  • این برج های خنک کننده گزینه مناسبی برای استفاده در نیروگاه ها و کارخانه ها که حجم آب در گردش زیاد است، می باشند به همین دلیل به آن برج خنک کننده نیروگاه نیز می گویند.
  • مشکل عمده برج‌های خنک‌کننده مخروطی، رسوب گرفتگی اسپرینکر می‌باشد که نیاز به تعمیرات و نگهداری بیشتری دارد.
  • در این دستگاه آب از بالای برج و هوا در خلاف جهت آن از پایین وارد می‌شود.
  • در ادامه به بررسی هریک از شیوه‌های هدررفت آب در درون کولینگ تاور خواهیم پرداخت.

این هیترها فقط در فصول خاصی استفاده می‌شوند و ممکن است به طور دائم قطع و وصل شوند. پس بهتر است از هیترهای با کیفیت ایتالیایی و آلمانی استفاده نمایید تا با یک بار عمل نکردن هیتر خسارت سنگینی را بابت تخریب کلی در برج خنک کننده متحمل شوید. بهترین گزینه استفاده از استنلس استیل با گریدهای مختلف اعم از 304 یا 316 است که به اصطلاح به استیل ضد زنگ و ضد اسید معروف هستند. ولی به دلیل قیمت بالای این نوع از آلیاژ آهن فقط در موارد خاص و در مکانهایی که هیچ گزینه دیگری برای کارفرما وجود نداشته باشد این آلیاژ استفاده میشود. ولی به صورت گسترده برای ساخت این مدل از گالوانیزه گرم استفاده میشود.

پوسیدگی سطوح داخلی دستگاه

در بخش نازل در برج خنک کننده سرعت آب افزایش می‌یابد و بخشی از فشار جریان صرف گذر از نازل می‌گردد. آب که هم اکنون از سرعت بالا و فشار نسبی کمتری برخوردار است بر روی سطوحی به نام پکینگ مدیا پاشش می‌نماید. نحوه کار برج خنک کننده بر اساس شرایط سایکرومتریک محیط در شرایط فصلی مختلف (زمستان یا تابستان) متفاوت است. به مقدار آبی گفته می‌شود که از آب کولینگ تاور تخلیه و با آب تازه جایگزین می‌کنیم تا میزان سختی آب را کاهش دهیم. فن‌های مورد استفاده در برج‌های خنک‌کننده، از لحاظ فرم هندسی و نحوه تولید به صورت کلی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. قیمت پکینگ کولینگ تاور تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد که مهمترین عوامل آن به شرح زیر می باشد.

برج خنک کننده نیروگاهی هوا خنک(برج خنک کن نیروگاه خشک)

برج خنک کننده مدار بسته به سیستمی گفته میشود که آب یا هر نوع سیال فرآیندی دیگر درون مدار بسته خود را توسط یک سیکل بسته خنک میکند. همانطور که از تعریف فوق مشخص میباشد در مدل مدار بسته هیچ گونه انتقال جرمی بین سیال فرآیندی و هوا صورت نمی‌پذیرد. منظور از دمای برج خنک کننده همان دمایی است که توسط یک دماسنج نصب شده بر روی خروجی تشتک برج خنک کن بدون هیچ مداخله دیگری به ثبت می‌رسد. مقصود از دمای مرطوب کولینگ تاور همان دمایی میباشد که با بخار آب تغلیظ شده مخلوط گشته و به هوای اشباع (رطوبت 100) نیز معروف میباشد. قطره گیر برج خنک کننده یا همان شبنم گیر، از پرتاب و پاشش قطرات آبی که با هوا در حال خارج شدن از برج هستند، جلوگیری میکند.

نکاتی برای جلوگیری از یخ زدگی برج خنک کن

انتقال دادن نیرو از سمت موتور به جعبه دنده به وسیله شفت انجام می شود. جنس شفت از فولاد یا کامپوزیت است و جنس آن باید از متریالی باشد که در مقابل شکستگی، خوردگی، تنش های وارد شده به کولینگ تاور مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. اندازه و طراحی برج های خنک کننده با توجه به بار برودتی ساختمان متفاوت است. بار برودتی با توجه به اندازه ساختمانی که باید از آن گرما دفع شود ، تعیین می شود.