بتن چیست ؟ از الف تا ی کاربرد بتن ، ترکیبات و انواع آکادمی عمران

در بعضی از جنبه ها، بتن مترادف یا مشابه بدن انسان است، مصالح جامد از اسکلت و خمیر همانند عضله عمل می نماید. روشی که در آن عضله و اسکلت توام با هم عمل می کنند، تعیین کننده نقطه قوت و تحرک بدن است و مشابه آن، ترکیب خمیر و مصالح دانه درشت با هم تعیین کننده تحرک بتن و به ویژه مخلوط بتن SCC است. فرآیند ترکیب مواد خام برای ایجاد یک ترکیب SCC و فرآیند به کار رفته برای تعیین نسبت مربوط به بتن معمولی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. روش حجم مطلق، برای تضمین حد تسلیم واقعی یک مکعب سنج یا یارد مکعب بتن بکار می رود.

  • همچنین به طور کلی حباب هوای عمدی موجود در بتن باعث کاهش آب آزاد برای تامین کارایی می گردد.
  • هنگامی که محصول نهایی به درستی در میکسر مخلوط شد، حالا زمان ریختن بتن در قالب شروع می‌ شود.
  • بتن، یكی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی در جهان است كه قدمت آن به رومیان و مصریان باستان باز می گردد.
  • سازوکار طرح مخلوط پیچیده است، زیرا با تغییر دادن یک متغیر ممکن است خواص بتن به صورت متضاد تحت تاثیر قرار گیرد.
  • در جدول زیر مقادیر فاکتور k برحسب نسبت آب به سیمان مشخص گردیده است.
البته بتن آسفالتی، که معمولا برای سطح جاده مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز نوعی سیمان است که جنس سیمان آن از بیتومن می‌باشد. همچنین در مواردی نیز در تولید برخی بتن‌های پلیمری، سیمان مورد استفاده نوعی پلیمر است. بتن عموماً از سنگدانه‌هایی به اندازه‌های مختلف که حداکثر قطر آن بین ۱۰ میلی‌متر و۵۰ میلی‌متر می‌باشد ساخته می‌شود.

گام چهارم – تعیین نسبت آب به سیمان

اگر می‌خواهید با بیل سیمان را داخل بتونیر بریزید، هر بیل معادل 3 کیلوگرم سیمان در خود جای می‌دهد؛ بنابراین برای هر بار استفاده از بتونیر 250 لیتری باید 10 قالب گستر سپنتا بیل سیمان بریزید. تعداد استفاده از بتونیر برای ساخت یک مترمکعب بتن بستگی به حجم دیگ میکسر بتن خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال به‌وسیله بتونیری با ظرفیت واقعی 200 لیتر شما باید 5 بار از میکسر خود استفاده کنید تا یک مترمکعب بتن ساخته شود.

اگرچه انواع بتن سنگین را به دلیل وزن زیاد نمی توان با کیفیتی مشابه بتن های معمولی پمپاژ کرد، اما روش پمپاژ همچنان برای برخی مصارف و فضاهای محدود مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی از بتن‌ها در صنعت ساختمان سازی و صنایع مختلف استفاده می‌کنند. خواصی که این نوع مصالح ساختمانی دارند، باعث میشود به صورت گسترده و برای پروژه‌های کلان مهندسی قابل استفاده باشند. اگر آب یا مواد شیمیایی و یا هر عامل خارجی در بتن نفوذ کند، می‌تواند در بین فضاهای متخلخل حرکت کرده و عامل فرسایش آن را ایجاد کند. هر چه ضریب نفوذ پذیری بتن کمتر باشد، ورود عناصر مخرب به داخل فضاهای متخلخل کمتر است.

به دلیل اینکه بتن دارای ابعاد و جرم بالایی است؛ وزن سازه‌های بتنی در قیاس با سازه‌های فولادی بسیار بیشتر است. در کارهای ساختمانی، بناهای عادی مسکونی یا صنعتی از جمله اسکلت فلزی و بتنی در ساخت تیر، سقف، ستون، پی. زمانی که بتن با گذشت زمان سخت می‌شود، حجم آن کاهش پیدا می‌کند. دلیل دوم جدایی که معمولاً در مخلوط‌های آبدار اتفاق می‌افتد، جدا شدن دوغاب (سیمان و آب) از سایر اجزاء مخلوط است. این مورد به طول معمول در مخلوط‌هایی که چسبندگی مناسبی دارند، اتفاق نمی‌افتد.

فیلم معرفی بتن

بتن M10 به این معناست که بتن دارای مقاومت فشاری 10 نیوتن بر متر مربع برحسب مقاومت مشخصه 28 روزه است. این انقباض در ابتدا به دلیل جذب آب توسط شن، ماسه و سیمان ایجاد می‌شود. جدول زیر نشان‌دهنده مقاومت‌های فشاری برای نسبت‌های گوناگون آب به سیمان در سنین مختلف است. آزمایشات روی نمونه‌های استوانه شکل با قطر ۱۵ و ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر به عمل آمده‌اند.

دوام و استحکام این سازه به دلیل استفاده از بتن در آن بسیار طولانی است. موادی به جزء آب و سیمان و سنگدانه، که پیش از، یا هنگام ساخت بتن، به آن افزوده می‌شود و در تعیین نسبتهای اختلاط (مگر مواردی که کاهش آب بتن در نظر باشد) محاسبه نمی‌شوند. سنگدانه‌ها بیشترین بخش ترکیبات بتن آماده (حدود 60 تا 70 درصد) آن را تشکیل می‌دهند. سنگدانه‌ها از شن و ماسه و سنگ خردشده مانند خرده سنگ‌های گرانیت یا آهک تشکیل‌شده‌اند، که از معدن‌ها یا بانک‌های سنگدانه به دست می‌آید. سنگدانه‌های ریز و درشت، بزرگترین قسمت ترکیب را تشکیل می‌دهند. معمولا ماسه، شن طبیعی و سنگ خرد شده بدین منظور به کار برده می‌شوند.

در حال حاضر سنگدانه های بازیافتی که از تخریب، ساخت و ساز و یا حفاری حاصل می شوند در تولید بتن کاربرد دارند و به جایگزین مناسبی برای سنگدانه های طبیعی تبدیل شده اند. به منظور تکمیل فرایند واکنش سیمان با آب مقدار مشخصی آب مورد نیاز است. در صورتی که این مقدار کمتر از آن حد باشد قسمتی از سیمان برای واکنش آب کافی دریافت نمی‌کند و واکنش نداده باقی می‌ماند. در صورتی که بیش از مقدار مورد نیاز آب به مخلوط بتن اضافه شود پس از تکمیل واکنش، مقداری آب به صورت آزاد در داخل بتن باقی می‌ماند که پس از سخت شدن بتن باعث پوکی آن و نتیجتاً کاهش مقاومت خواهد شد. به همین دلیل دقت در مصرف نکردن آب زیاد در داخل بتن به منظور حصول مقاومت بالا ضروری است. اگر این مسافت طولانی باشد، بهتر است آب و مواد افزودنی در محل به بتن اضافه شود.

بتن چیست ؟ از الف تا ی کاربرد بتن ، ترکیبات و انواع آکادمی عمران

آجرهای هبلکس وزن مخصوص پایینی دارند بطوریکه با قرار گرفتن در آب به ته آب فرونرفته و برروی سطح آب قرار می‌گیرد. این مهم به عناصر و شرایط بهره برداری از ساختار بستگی دارد. افزودن الیاف پلیمری کوتاه مدت می‌تواند باعث کاهش تنش‌ های ناشی از انقباض در حین عمل آوری شود و مقاومت فشاری اولیه و نهایی را افزایش دهد. داو و الیس با به کارگیری روش مخلوط کردن، آب زدایی و تراکم، ترکیبات حاوی تک رشته های قطعه قطعه شده و صفحات نازک رشته ای از الیاف پلی پروپیلن را تولید کردند.